استخراج طلا

طلا را می توان از منابع مختلفی مثل خاک طلا، جواهرات کهنه و شکسته، انواع قطعات الکترونیکی شامل سی پی یوها، چیپ ها، آی سی ها، بردهای الکترونیکی و بسیاری از قطعات دیگر استخراج نمود. در این مطلب منابع اصلی و رایج برای استخراج طلا را نام برده و در مورد هر یک از آن ها توضیح می دهیم.

خاک طلا

یکی از فراوان ترین و اصلی ترین منابع برای بازیافت طلا، خاک طلا است. خاک طلا که از معدن استخراج می شود بخش زیادی از تولید طلا در جهان را به خود اختصاص داده است. در کشور عزیزمان ایران نیز معادن مختلفی وجود دارند که از آن ها طلا استخراج می شود. برای مثال معادن موته و زرشوان دو نمونه از این معادن هستند که هر ساله مقدار زیادی شمش طلا تولید می کنند. معمولا معادن طلا، طلا را به روش سیانیدی از خاک استخراج می کنند، اما روش های دیگری مثل تیزاب کاری و اسیدکاری هم برای این کار وجود دارد.

جواهرات کهنه و شکسته

امروزه جواهرات طلا در هر خانه ای یافت می شوند. از این رو جواهرات قدیمی، کهنه و شکسته از گزینه های مناسب و فراوان برای بازیافت طلا محسوب می گردند. جواهرات طلا را معمولا به طور مستقیم ذوب می کنند و یا اگر عیار آن ها پایین باشد و ناخالصی زیادی داشته باشند، ابتدا در تیزاب سلطانی حل شده و بعد طلای تیزاب کاری شده از محلول تیزابی استخراج می شود.

سی پی یوهای کامیپوتری

همان طور که گفته شد قطعات الکترونیکی نیز از منابع اصلی برای استخراج طلا به شمار می روند. شاید بتوان گفت که سی پی یوها در بین قعطعات الکترونیکی بیشترین طلا را دارند. طلای موجود در سی پی یو به قدری است که می توان با چشم به راحتی مقداری از آن ها را روی سطح سی پی یو مشاهده کرد. لازم به ذکر است که سی پی یو ها را معمولا به روش شیمیایی (اسید نیتریک و تیزاب سلطانی) بازیافت می کنند.

بردهای الکترونیکی آبکاری شده با طلا

از بردهای الکترونیکی که با طلا آبکاری شده اند نیز می توان مقدار قابل توجهی طلا استخراج نمود. این بردهای را در بردهای مخابراتی و به خصوص در بردهای موبایل می توانید مشاهده کنید. در صورتی که یک برد موبایل را در اختیار داشته باشید خیلی راحت قسمت های آبکاری شده با طلا را روی آن مشاهده خواهید کرد. بهترین روش برای استخراج طلا از بردهای الکترونیکی روش شیمیایی است و برای این کار تکنیک های مختلفی وجود دارد.

چیپ ها و آی سی ها

چیپ ها و آی سی ها نیز حاوی طلای زیادی هستند. البته در چیپ ها و آی سی ها به جز طلا می توان نقره، پالادیوم و پلاتین نیز به دست آورد. چیپ ها و آی سی ها به وفور در ضایعات بردهای الکترونیکی یافت می شوند و یکی از گزینه های محبوب برای بازیافت طلا به شمار می آیند. معمولا چیپ ها و آی سی ها را به روش قالکاری بازیافت می کنند اما روش شیمیایی نیز رایج و مرسوم است.