بازیافت فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیکی

بازیافت فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیکی

یکی از مسئولین سازمان صنایع و معادت می گوید: معمولا در صنعت بازیافت فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیکی کسانی که برای اولین بار در کشور شروع به سرمایه‌ گذاری در این زمینه کنند، سود بالاتری نسبت به افرادی که بعد از آنها وارد این حرفه می‌شوند، خواهند داشت؛ البته هنوز کسی برای استفاده از تسهیلات در این زمینه به سازمان صنایع و معادن مراجعه نکرده است. 

فلزات گرانبها در ضایعات الکتریکی

بسیاری از ضایعات الکترونیکی نظیر بردهای موبایل، مادربوردهای کامپیوتر و انواع قطعات الکترونیکی نظیر سی پی یوها، بعضی از خازن ها، پین های موجود در سوکت ها و ... دارای مقداری طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم هستند. 

مواد قابل بازیافت در یک عدد کامپیوتر

یک عدد کامپیوتر دارای ۳۲‌درصد پلاستیک، ۴۱‌درصد آلومینیوم (به شرط این که بدنه و کیس آن از آلومینیوم ساخته شده باشد)، ۶۱/ ۰‌درصد طلا، ۹۸۱/۰‌ درصد نقره می باشد و این نشان دهنده این است که اگر به حجم زیادی از کامیپوترهای ضایعاتی دسترسی داشته باشیم می توانیم به سود قابل توجهی برسیم.

تهران و شیراز، دو قطب اصلی برای بازیافت ضایعات الکترونیکی

یکی از سوالاتی که برای افراد سرمایه گذار مطرح است این است که نحوه و مکان استقرار صنایع بازیافت ضایعات الکترونیک در کشور چگونه است. در این راستا وزارت صنایع دو شهر بزرگ در کشور یعنی تهران و شیراز را برای این صنعت در نظر گرفته است.

یکی از اولویت‌های سازمان صنایع و معادن برای استقرار واحدهای بازیافت ضایعات الکترونیکی، شهر شیراز است چرا که دارای منطقه ویژه اقتصادی الکترونیکی است و بیشترین تولیدات محصولات الکتریکی کشور بعد از تهران را در اختیار دارد. یکی از مسئولین دولتی در اینباره می‌گوید: اگرچه اولویت سازمان صنایع و معادن استان‌های تهران و فارس به عنوان دو مرکز بزرگ انباشت زباله‌های الکترونیکی در کشور است، اما اگر در سایر نقاط نیز سرمایه ‌گذار پاپیش بگذارد و سازمان را توجیه کند، حتما استقبال خواهد شد.

وی می‌افزاید: «بحث استخراج طلا و نقره از ضایعات الکترونیکی به این دلیل از سوی سازمان صنایع و معادن رونمایی می‌شود که جذابیت سرمایه‌گذاری آن مشخص گرد و دلیل آن این است که با توجه به اصل ۴۴ شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی نباید خود سرمایه‌گذاری کنند و به جای آن باید سرمایه گذاران را تشویق به این کار نمایند.

چه مبلغی به عنوان آورده باید سرمایه گذاری شود

تصور می ‌رود که برای شروع به کار یک واحد صنعتی و بزرگ بازیافت ضایعات الکترونیکی، حجم سرمایه گذاری چیزی حدود سه ‌‌میلیون دلار باشد. لازم به ذکر است که صنعت بازیافت فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیکی در کشوری مثل چین درآمد قابل توجهی را به همراه داشته است به طوری که هشتاد درصد ضایعات الکترونیکی در جهان را به کشور خود وارد کرده و آن ها را بازیافت می نماید.

آمار و ارقام 

آژانس محیط ‌زیست اروپا پس از تحقیقی که در بسیاری از کشورها انجام داد به این نتیجه رسید که حجم سالانه ضایعات الکترونیکی در سال گذشته  ۴۰‌میلیون تن بوده که این نشان دهنده این است که سه برابر سریع ‌تر از مجموع ضایعات و زباله‌های تولید شده توسط انسان در حال اضافه شدن است.