بازیافت طلا

با توجه به قیمت و ارزش بالای طلا، بازیافت این ماده از ضایعات و منابع ثانویه نقش بسیار مهمی را در تولید آن ایفا می‌کند. با توجه به عیار کم طلا در خاک های معدنی طلا و با توجه به ارزش بالای آن و افزایش قیمت جهانی این فلز، استخراج آن از ضایعات و منابع ثانویه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.


همان طور که می دانید طلا کاربردهای زیادی دارد. برای مثال طلا در ساخت جواهرات، سکه‌ ها، مدال‌ ها و شمش‌ ها، قطعات الکترونیکی و قطعات حساس صنعتی کاربرد دارد. از سایر کاربردهای طلا می توان به صنایع آبکاری، انعکاس دهنده‌های مادون قرمز در وسایل گرمادهی تابشی، آلیاژهای طلا –کروم، لحیم‌کاری‌های سخت در قطعات صنعتی و کاتالیست‌ها اشاره کرد.


تولید طلا از ضایعات

علی‌رغم تنوع بسیار زیاد ضایعات حاوی طلا، تنها برخی از آنها حاوی مقادیر زیاد طلا هستند که در این میان زیورآلات بیشترین سهم را دارند و عمدتا شامل طلای 14 تا 22 عیار هستند. گروه دیگر ضایعات طلا با عیار بالا شامل سکه‎ها، مدال‌ها و شمش‌ها می‌شود. البته این گروه از ضایعات در حین تولید و ساخت قطعات را به شمار می روند. حال آنکه تجهیزات و اجزای الکترونیکی از مهم‌ترین مواد ثانویه با عیار پایین هستند. از آن جمله می‌توان به بردهای الکترونیکی، قطعات الکترونیکی، کلیدها، اتصالات، رله‌ها، محلول‌ها و لجن‌ها اشاره نمود و البته این دسته از ضایعات با توجه به ماهیت و کاربردشان حاوی مقادیر قابل توجهی از مس، نقره، پلاتین و پالادیم نیز هستند.

به منظور بازیابی مجدد قراضه‌های حاوی طلا نیاز به اعمال فشار زیاد از طرف سازمان‌ها و مجامع مختلف نیست. زیرا مقادیر قابل توجه از فلزات با ارزش موجود در این قراضه‌ها انگیزه کافی برای بازیابی آنها را ایجاد نموده است. از طرف دیگر به جز نگرانی‌های مرتبط به سلامت و محیط زیست که بر روی همه فرآیندهای متالورژیکی در کشورهای صنعتی اعمال می‌شود، محدودیت خاصی برای بازیابی طلا وجود ندارد.


بازیافت طلا از جواهرات مستعمل 

معمولا ضایعات جواهرات توسط خود زرگرها بازیافت می‌شود به این صورت که ابتدا ذوب و سپس اختلاط آنها با شمش خام صورت می‌گیرد. از طرفی دیگر بخشی از ضایعات جواهرات مستعمل نیز به صورت شیمیایی بازیافت می شوند.