تعیین عیار طلا

عیار طلا را می توان به روش های مختلفی تعیین کرد که در ادامه به این روش ها می پردازیم.

روش سنگ محک


در این روش ابتدا طلا را روی سنگ محک می کشند. سپس برای تعیین عیار طلا، کلید عیارهای مختلف را روی سنگ محک کشیده و بعد عیارهای پایین تر از 14 را توسط اسید نیتریک خالص و عیارهای بالاتر از 14 را توسط تیزاب سلطانی با غلظت های مختلف تست می کنند. در آخر با مقایسه میزان خورندگی طلا توسط اسید نیتریک یا تیزاب سلطانی، عیار طلا را تعیین می کنند. روش سنگ محک یک روش سنتی و قدیمی است که تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد. این روش توسط اکثر طلافروشان استفاده می شود و تقریبا همه آن ها جواهرات را با این روش عیارسنجی می کنند.

تعیین عیار طلا با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر


اسپکتروفتومتر یا طیف سنج نوری دستگاهی است که شدت نور را به صورت تابعی از طول موج اندازه گیری می نماید. درواقع این دستگاه، وسیله ای است که در آن تابش الکترومغناطیسی در ناحیه مرئی و ماورابنفش جذب ماده می شود و از روی شدت جذب مقدار ماده (در اینجا طلا) تعیین می شود. در این روش مقدار مشخصی طلا (در حدود 100 میلی گرم) را وزن کرده و در تیزاب سلطانی حل می کنند. سپس با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر و مقایسه استانداردهای مختلف و انجام محاسبات، عیار طلا را تشخیص می دهند.


ریگیری طلا


ریگیری طلا یکی از بهترین و دقیق ترین روش های تعیین عیار طلا است. این روش که مراحل مختلف و زیادی دارد و باید در آزمایشگاه های تعیین عیار طلا انجام شود، شامل مراحل زیر است.
1 -  نمونه کوبی - در این مرحله نمونه خرد شده و تا 80 مش پودر می شود.

2 - ذوب اول - در این مرحله نمونه ی پودر شده ذوب و فلز آن از سرباره جداسازی می گردد.

3 – کوپلاسیون - در این مرحله نقره و طلا با استفاده از کوپل از دکمه ی سربی جدا می شوند.

4 – اسیدکاری - در مرحله اسیدکاری با حل کردن نقره در اسید نیتریک طلا جداسازی و خالص می شود.

5 – توزین - در پایان طلای خالص شده به وسیله ترازوهای الکترونیکی وزن می شود و عیار آن نسبت به نمونه اولیه محاسبه می گردد.

لازم به ذکر است که بسیاری از جواهرسازان و زرگرها برای تعیین عیار طلای آب شده از روش ری گیری استفاده می کنند چرا که این روش همان طور که ذکر شد، دقت بالایی دارد و یک روش استاندارد محسوب می شود.