قالکاری

قالکاری یا غالکاری بیشتر در استخراج طلا از بردها و قطعات الکترونیکی کاربرد دارد. البته از این روش می توان برای بازیافت ضایعات دیگر مثل ضایعات زرگری، جواهرات فرسوده، خاک طلا، سرباره، ضایعات آبکاری، انواع قطعات الکترونیکی، باتری‌های فرسوده و ... نیز استفاده کرد.


به طور کلی در روش قال کاری پس از جداکردن اولیه طلا از سایر ناخالصی‌ها، با استفاده از حرارت و ذوب فلزات گرانبها در سرب، در پایان مخلوط طلا و نقره به دست می‌آید. در این روش ابتدا ضایعات را در کوره می سوزانند تا مواد آلی مثل پلیمرها حذف شوند، سپس با آهنربا ذرات آهنی را از خاکستر جدا می کنند. در مرحله بعد خاکستر را آسیاب و دانه‌بندی می کنند و بعد با نمونه‌گیری و تعیین مقدار طلای موجود در نمونه، حدود 3 برابر طلای موجود، نقره به آن اضافه می کنند. در ادامه این مواد را همراه با کمک ذوب‌های بوراکس، پودر زغال و نیترات سدیم یا نیترات پتاسیم به کوره قالکاری منتقل می کنند.


با افزودن سرب و با توجه به سایر عناصر موجود دما تا حدود 1400-1100 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. بخش عمده سرباره اکسید سرب و فلزات مزاحم می باشد. در این فرآیند اکسید سرب به سرباره منتقل شده یا بخار می‌شود. سایر ناخالصی‌ها هم به صورت اکسید به سرباره انتقال یافته و حذف می گردند. با توجه به این که بخار سرب یکی از خطرناک ترین و سرطان زا ترین مواد می باشد، در این فرآیند باید حتما از یک سیستم نصفیه بخار سرب استفاده نمود. سیستم تصفیه بخار سرب که بگ فیلتر نام دارد دستگاهی است که با مکش، بخارهای حاصل از کوره را در خود کندانس می کند و دوباره به ذرات سرب جامد تبدیل می نماید.


پس از اکسید شدن فلزات مزاحم و سرب و انتقال آن ها به سرباره، قرص نقره ای به دست می آید که علاوه بر نقره حاوی مقداری طلا، پلاتین و پالادیوم است. در مرحله بعد قرص نقره که حاوی طلا هم هست در اسید نیتریک حل می شود تا نقره از طلا حذف شود. رسوب طلا نیز پس از جداسازی از نقره، ذوب  شده و یا به روش الکتروشیمیایی تصفیه می گردد.