نقره

نقره یکی از فلزات گرانبها با رنگ سفید و نقره ای و با نماد شیمیایی Ag است . نقره، یک رسانای خوب حرارت و الکتریک است و به همین دلیل نقش مهمی را در صنعت پیدا کرده است. اگرچه این فلز در پوسته زمین بصورت خالص و آزاد یافت می‎شود ولی بیشتر به عنوان یک محصول جانبی در فرآیند استخراج مس، طلا، سرب و روی از سنگ های معدنی این فلزات استخراج می گردد.

نقره چه کاربردهایی دارد

نقره کاربردهای زیادی در صنعت و زندگی انسان دارد. در زیر چند عدد از این کاربردها را مشاهده می کنید.

- به عنوان سرمایه گذاری و حفظ سرمایه

- ساخت اتصالات و هادی های الکتریکی نظیر رله ها و کلیدها

- در فیلم های رادیولوژی

- ساخت جواهرات و زیورآلات

- ساخت ظروف نقره و وسایل تزئینی مثل مدال و سکه

- در صنعت آبکاری

- ساخت مواد شیمیایی و دارویی و پزشکی


تجارت نقره در جهان

براساس آخرین آمار ارائه شده تا انتهای سال 2016، ارزش صادرات جهانی نقره بالغ بر 18.2 میلیارد دلار بوده است. 86.3 درصد از صادرات جهانی نقره در اختیار 15 کشور برتر قرار دارد. کشورهای مکزیک، کانادا و کره جنوبی از بزرگترین صادر کنندگان این محصول به شمار می روند.


استخراج نقره از جواهرات

جواهرات کهنه و شکسته از ضایعاتی هستند که برای بازیافت نقره مورد توجه قرار می گیرند. این جواهرات معمولا یا به طور مستقیم ذوب می شوند تا به شکل شمش و ساچه در آیند و یا اسیدکاری می گردند تا به صورت نقره خالص بازیابی شوند.

ضایعاتی که از آن ها می توان نقره را استخراج کرد، کدامند؟

مقدار قابل توجهی از ضایعات نقره را می توان از فیلم های رادیولوژی و ضایعات عکاسی استخراج کرد. علاوه بر این، در بسیاری از کشورهای صنعتی حدود 15 – 10 درصد نقره از ضایعات جواهرات، سکه ها و ظروف نقره تولید می‌شود، البته این میزان به درصد تولید نقره، میزان جواهرات و مصرف این محصولات بسیار متفاوت است. گروه مهم دیگری از ضایعات حاوی نقره شامل ضایعات الکترونیکی مثل بردها و قطعات الکترونیکی، کلیدهای الکتریکی، اتصالات الکتریکی، ضایعات آبکاری، ضایعات زرگری، جوش های نقره، لحیم های نقره است که هرکدام میزان مختلفی نقره در خود دارند.